Bregje Hofstede

Bregje Hofstede (1988) publiceert in diverse tijdschriften, is columniste voor De Morgen en schrijft voor De Correspondent. Op 18 oktober 2023 verscheen haar nieuwe roman Oersoep bij Das Mag. Voor de publicatie verscheen een interview in De Morgen, lees hier. Naar aanleiding van de publicatie was Bregje op 20 oktober te gast bij Nooit Meer Slapen, luister het gesprek hier. Het boek staat op #3 van de beste boeken van 2023 volgens HUMO: ‘Een ‘onbelemmerd, jubelend’ boek over morsige vrouwelijkheid zoals dat nog niet eerder in het Nederlands geschreven is. Een brutaal, baldadig hoogtepunt in het oeuvre van de schrijfster, activiste en columniste, die zich stilaan één van de belangrijkste stemmen van haar generatie mag noemen.’ De Morgen zet Oersoep op #2 van de 10 beste van 2023: ‘Het bovenzinnelijke blijkt juist buitengewoon zintuiglijk. Het is een van de leidmotieven van deze soms bijna mystieke roman waarin het lichaam sopt, kreunt en genot verschaft en het moederschap van zijn voetstuk valt.’ Ook NRC zet Oersoep bij de 10 beste romans van 2023: ‘Oersoep is een weergaloos fysiek en trippy verhaal over het niet te benoemen gevoel dat de schrijfster tijdens haar bevalling overviel. Je zou kunnen denken: daar moet je voor open staan. Maar Hofstede zét je open, door haar schroom te laten varen en grensoverschrijdend te schrijven.’ Oersoep staat op de shortlist van de Confituur Boekhandelsprijs 2024. Op 23 april, op wereldboekendag, wordt de winnaar bekend gemaakt.

Haar debuutroman De hemel boven Parijs (2014) verscheen bij Uitgeverij Cossee en stond op de longlist voor onder andere de Libris Literatuur Prijs, de Anton Wachterprijs en de Gouden Boekenuil, en werd vertaald naar het Deens en Duits. Lees hier een interview met 8Weekly over haar debuut.

In 2016 verscheen haar tweede boek bij Cossee: De herontdekking van het lichaam. Over de burn-out, dat in het Duits werd vertaald onder de titel Die Wiederentdeckung des Körpers.

De roman Drift (2018) verscheen bij Das Mag, stond op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2019 en verscheen in het Duits als Verlangen. Lees hier een interview in Trouw met Bregje over Drift. In 2019 verscheen Bergje, een wandelverhaal, bij Uitgeverij Van Oorschot, dat daarnaast ook in het Engels verscheen bij Strangers Press.

In 2021 publiceerde ze Slaap vatten. Hoe een slapeloze de nacht terugwon, opnieuw bij Das Mag. Lees hier een interview in De Morgen met Bregje over Slaap vatten. Het boek is in het Engels vertaald door Greystone Books, en ook in het Pools en Bulgaars worden vertaald. Onder de titel Einschlafen: Wie eine Schlaflose die Nacht zurückerobert verscheen het reeds in Duitsland, bij Verlag Urachhaus.

Op 25 november 2022 verscheen de novelle December bij Das Mag. De koude, laatste maand van het jaar vraagt uiteraard om een heet verhaal. In 'December' komt een antropologiestudente terecht in een commune op het Franse platteland waar de siliconen vlijtig trillen en de tepelkwastjes zwieren. Een pornografische pastiche over de aard van verlangen. December is onderdeel van een reeks van Das Mag die twaalf maanden, twaalf boeken en twaalf schrijvers omvat. Elk boekje verschijnt net voor het begin van de maand. Het houdt de lezer gezelschap terwijl de maand verstrijkt en nodigt je uit anders naar de tijd van het jaar kijken. Bregje was op 22 november 2022 te gast bij Met Het Oog Op Morgen om over de novelle te praten, beluister het gesprek hier.

Naast haar schrijverschap is Bregje Hofstede activist en mede-oprichter van feministisch platform De Bovengrondse, bekend van o.a. de Abortusbuddies, een campagne tegen menstruatiearmoede ('het damesverband', die leidde tot kamervragen) en de straatnamenactie 'meer vrouw op straat', die wereldwijd aandacht kreeg in The Economist, op CNN en The Guardian.

Ook is Bregje bestuurslid en mede-oprichter ben van Stichting Nationaal Heksenmonument. Op 31 mei 2023 verscheen Heksenmonument: Een pamflet over eerherstel voor onschuldige slachtoffers van de heksenvervolgingen bij Lebowski. Met een voorwoord van Bregje, Manja Bender en Susan Smit. Het pamflet kwam de week erop binnen in de Bestseller 60.

‘Hofstede’s taalgebruik is wroetend, bijna agressief, alsof ze met geweld de taal van beleefdheden wil ontdoen om zo tot een menselijke kern te komen – vleselijk, seksueel.’ Charlotte Remarque, De Groene Amsterdammer

‘Het wemelt van de prachtige formuleringen, rake observaties en rijke ideeën over taal, liefde, schrijverschap en ouderschap in Oersoep, de derde roman van Bregje Hofstede. Hofstede laat een vrijheid in haar taal zien.’ Femke Brockhus, de lage landen 

‘Haar nieuwe roman Oersoep is een weergaloos fysiek en trippy verhaal over het niet te benoemen gevoel dat de schrijfster tijdens haar bevalling overviel.’ ★★★★★ Thomas de Veen, NRC

‘Genadeloos eerlijk… Een roman met een sterke rode draad. Hofstede schrijft over moederschap, lichamelijkheid, seks, schaamte, vriendschap, liefde voor mensen en voor het universum.’ ★★★★ Jozefien Van Beek, De Standaard

‘In de roman Oersoep schrijft Bregje Hofstede over liefde en het verlangen naar zelfverlies. De vertelster bevindt zich in een lyrisch delirium dat ze over de pagina’s uitspuugt, schreeuwt, uitperst.’ Dieuwertje Mertens, Het Parool

‘Woedend, overrompelend, meesterlijk. Het lezen van dit boek is op zich al een fysieke ervaring’ Lize Spit

Oersoep van Bregje Hofstede is een bevrijdend boek over vrouwelijkheid zoals geen andere auteur dat ooit in het Nederlands heeft geschreven’ ★★★★½ Bart van der Straeten, HUMO

'De hemel boven Parijs is in de eerste plaats geslaagd omdat de auteur haar keuzes doorgrondt en daarmee een wonderlijke eigen toon creëert. Hofstede heeft het vermogen om taal het werk te laten doen. Een roman die met elk nieuw hoofdstuk aan kracht wint. Haar Parijs is aantrekkelijk, maar behapbaar, eerder gedistingeerd dan glamoureus. Een succesvolle vertelling in een sterke Europese traditie.’ – Gustaaf Peek in De Groene Amsterdammer

‘Een fraai liefdesverhaal, opvallend verzorgd; de metaforen zijn goed gekozen, en op de juiste momenten zet ze de vaart erin. Hofstede kan schrijven, dat laat ze met haar romandebuut zien.’ – de Volkskrant

De hemel boven Parijs is een gedroomd debuut: volwassen van toon, vol scherpe observaties, sterk van structuur. Een roman die geen moment verveelt. Over de (grote) liefde en het wankele pad daar naartoe schreven velen al eerder. Bregje Hofstede voegt daar een puur en tegelijk doordacht liefdesverhaal aan toe.’ – De Telegraaf

'Of het nu over de burn-out, over schrijvers en denkers of over gebeurtenissen in haar leven gaat, Bregje Hofstede blijft haar centrale boodschappen herhalen en telkens een beetje verder uitdiepen: leef niet tegen, maar met je lichaam.' – 8weekly

'Hofstede schreef met De herontdekking van het lichaam een filosofisch essay over haar verhouding tot haar (vrouwelijk) lichaam. Tips laat ze achterewege, loutering ontbreekt, maar haar boek zet wel aan het denken over geestelijke en lichamelijke gezondheid en de wisselwerking tussen beide. Ze denkt en formuleert fris en helder.' – Trouw

‘Drift is een even aangrijpende als indrukwekkende roman over een zoektocht naar liefde en vrijheid … geschreven in een ongeëvenaard trefzekere stijl … meeslepend, aangrijpend, inzichtelijk.’ Juryrapport Libris Literatuur Prijs 2019

‘Bregje Hofstede voegt zich met Drift bij de nieuwe lichting Grote Nederlandse schrijvers.’ – DWDD Boekenpanel

‘Dat Hofstede zó literatuur weet te maken van een autobiografisch gegeven, maakt Drift hoogst interessant. We leren zo ook Hofstede zelf kennen, als vormgever van dit al: studieus essayist, secuur vormgever en groot liefhebber van controle.’ Thomas de Veen, NRC Handelsblad

Het zijn de details waarin Hofstede excelleert.’ Arjan Peters, de Volkskrant

‘Vier jaar na De erker (2017), over haar reis naar Japan, laat ze in Bergje, over de berg Sass Songher in de Dolomieten, opnieuw zien hoe knap ze reis en reflectie, of beweging en beschouwing kan vermengen.’ Arjan Peters, de Volkskrant

Lees hier een interview met Maarten Moll, dat in Het Parool verscheen.