Simone Atangana Bekono

Op 26 januari 2024 verscheen de langverwachte tweede poëziebundel van Simone Atangana Bekono Marshmallow, bij de Arbeiderspers. In Marshmallow maken we kennis met een hond, een vrouw en een slaapkamer in ‘een heel normaal appartement’. Alles komt op losse schroeven te staan in deze bundel waarin de poëzie zichzelf constant bevraagt, tegenspreekt en ondermijnt. Met gebruik van verschillende registers brengt Atangana Bekono groteske beelden, erotiek, alledaagsheden en geweld samen in de botsende herinneringen van twee stemmen die eens lieflijk samen moeten hebben geklonken, resulterend in giftige, grappige, en schrijnende poëzie. Op 24 januari was Simone te gast bij Opium op radio 4 en op 2 februari bij Nooit meer slapen. De Groene Amsterdammer verkoos Marshmallow tot (een van de vijf) beste boeken van februari 2024.

‘In Simone Atangana Bekono's tweede bundel Marshmallow worden de contouren van lichamen gezocht, ontembaar, net als de liefde.’ Alfred Schaffer, De Groene Amsterdammer

‘Als een ontsnappingskunstenaar lijkt de dichteres zich aan de vormende blikken van anderen te willen onttrekken. In haar tweede bundel vindt ze zich opnieuw uit, in zinnelijke en soms zompige taal.’ **** Maria Barnas, NRC Handelsblad

‘Atangana Bekono’s poëzie is overrompelend. Je belandt in de oksels of tussen de dijen van een trillend, worstelend of klaarkomend lichaam dat steeds van vorm lijkt te veranderen.’ Dietske Geerlings, Tzum

Met Marshmallow lost Atangana Bekono, die in de tussentijd de succesvolle roman Confrontaties (2020) en de novelle Zo hoog de zon stond (2022) publiceerde, die verwachtingen met verve in… Marshmallow is in vele opzichten een spannende bundel, niet in de laatste plaats vanwege de opvallende vorm. De dichter opent met een gedicht getiteld ‘Uhh,,, I am sorry I know nothing of form!!’, maar dat is een poëticale grap vanjewelste. Atangana Bekono begrijpt dondersgoed wat vorm is.’ Jeroen Dera, Standaard der Letteren ****

Simone Atangana Bekono (1991) is schrijver van proza en poëzie. Ze schreef columns en essays voor meerdere kranten en tijdschriften en is redacteur bij literair tijdschrift De Revisor. Ze studeerde in 2016 af aan Creative Writing ArtEZ met een bundeling van gedichten en brieven getiteld hoe de eerste vonken zichtbaar waren, die in herdruk verscheen bij Wintertuin Uitgeverij in samenwerking met Lebowski Publishers. In 2018 werd hoe de eerste vonken zichtbaar waren bekroond met de Poëziedebuutprijs Aan Zee. In 2019 ontving ze het Charlotte Köhler Stipendium voor haar poëzie. De bundel werd onder andere naar het Engels, Frans, Spaans en Turks vertaald.

In 2020 verscheen debuutroman Confrontaties, die lovend werd ontvangen en werd bekroond met de Hebban Debuutprijs, de Anton Wachterprijs en het Beste boek voor jongeren. De roman bereikte de shortlist van zowel de Libris Literatuurprijs 2021 als de Bronzen Uil. In maart 2022 werd bekend gemaakt dat Confrontaties in januari 2024 in Engeland zal verschijnen bij Serpent’s Tail. The Bookseller berichtte over de deal, die werd gesloten door Lisette Verhagen van Peters Fraser + Dunlop. Ook werd een deal gesloten met Bloomsbury USA. De Duitse vertaling verscheen in januari 2023 bij Beck Verlag (via PF+D).

Simone schreef in 2022 in samenwerking met Literair Productiehuis Tilt het Brabants Boek Present. De novelle Zo hoog de zon stond verscheen in een beperkte oplage die alleen verkrijgbaar was bij Brabantse boekhandelaren. Een publiekseditie verscheen in december bij de Arbeiderspers en werd lovend ontvangen. Zo hoog de zon stond bereikte de longlist van de Libris Literatuurprijs 2023. Dat jaar werkte ze in samenwerking met Tilt en Uitgeverij Chaos ook mee aan een drieluik kortverhalen met Daphne Huisden en Yael van der Wouden getiteld Vlucht/Dans/Vondst, voortvloeiend uit een residentie in het Tilburgse Rode Kruisgebouw.

Lees hier een interview met Simone in de Volkskrant naar aanleiding van de Libris-nominatie van Confrontaties. Thomas de Veen interviewde Simone nadat ze de prijs voor het ‘Beste boek voor jongeren’ won, in NRC Handelsblad.

Hollands Licht werkt met Simone aan de verfilming van haar debuutroman. Samen ontwikkelen ze het serieconcept Confrontaties, naar het gelijknamige boek.⁠⁠ ‘Volgens mij wordt dit een toffe, originele adaptatie van het boek: een serie die op zichzelf staat zonder de personages, spanningen en absurditeiten los te laten die Salomé’s verhaal vertellen.’ — Simone Atangana Bekono⁠

‘A tough but important read, one that offers all of us a moment to reflect on who we dismiss, who we elevate, and why; Confrontations is a beautiful debut.’ Buzzmag

‘In zinderende taal, vol stuwkracht op weg naar de catharsis, vertelt Atangana Bekono een verhaal over je altijd moeten inhouden tegenover degenen die je ten diepste afwijzen, buitensluiten en vernederen. Net zo lang tot er geen keuze meer overblijft dan af te rekenen met die vorm van fundamentele onvrijheid. Een zowel thematisch als stilistisch sterke vertelling, rijk aan registers, vol van verwijzingen, in alle aspecten ongewoon krachtig -en dat voor een romandebuut.’ Juryrapport Libris Literatuurprijs 2021

‘Geestdriftig en doordacht. Atangana Bekono schrijft erg goed. Haar ervaring als dichter herken je in de zeer zorgvuldige taalbehandeling: er zijn scènes waarin ze feilloos verhaallijnen door elkaar monteert, en als Salomé de toedracht van haar gevangenschap beschrijft gonst de roes van geweld mee in de taal. Het slothoofdstuk is een krachttoer.’ **** NRC Handelsblad

‘Simone Atangana Bekono heeft de stem van Salomé, haar intelligentie, haar onverzettelijkheid, haar pijn, haar verlangen... en ook haar schuldgevoel... overtuigend en prachtig getroffen.’ **** De Standaard

‘Dichter Simone Atangana Bekono maakt de hoge verwachtingen waar met haar debuutroman Confrontaties. Vooral het woelige gevoelsleven van de hoofdpersoon is verfijnd en indringend beschreven… soepel wisselt Atangana Bekono tussen registers, de dialogen zijn snedig en door de timing en het ritme zijn de (straat)taaluitingen van jongeren geloofwaardig en welklinkend… Racisme is onmiskenbaar verbonden met identiteit en Atangana Bekono heeft deze verstrengeling op een indrukwekkende manier in haar roman verwerkt.’ **** de Volkskrant

‘De ontknoping, die aan die vragen een verrassende en krachtige wending geeft, brengt Zo hoog de zon stond weer terug in de maatschappelijke realiteit die op de achtergrond aanwezig was – van het xenofobe zuiden. Daarmee maakt Atangana Bekono’s novelle aan het einde nog even extra indruk, door de verwachtingen die het genre wekt slim en eigenzinnig in te zetten. Behalve Get Out roept dat slot de Koreaanse Oscarwinnaar Parasite (2019) in herinnering, en ook wel de nieuwe film Triangle of Sadness (2022): zwartkomische, enigszins uitzinnige vertellingen die precies de juiste vorm aannamen om maatschappelijke thema’s scherp, wrang en confronterend te adresseren. Zo hoog de zon stond mag een bescheiden novelle lijken, maar het is wel een van de zeer weinige werken uit de Nederlandse literatuur van dit jaar die in dat rijtje passen.’ Thomas de Veen, NRC Handelsblad ****

‘Atangana Bekono weet de landerige sfeer van hete zomerdagen goed af te zetten tegen allerlei huiveringwekkende zaken (de virtuele assistent in elke kamer, met haar blauwe licht en blikkerige stem, bijvoorbeeld). Gooi er wat drank, sluimerende erotiek en een identiteitscrisis tegenaan en je hebt een verhaal dat net wat méér is dan alleen maar eng. Het is een heerlijk opwarmertje voor dat grote serieuze boek dat vast ook nog een keer komt.’ Bo van Houwelingen, de Volkskrant

‘De beklemming van het leven in een Brabants dorp is een terugkerend thema in het werk van Atangana Bekono dat ook al in Confrontaties (2020) aan bod kwam. Ze speelt veel met beeldtaal en metaforen. Haar blik máákt dat je door wil lezen waarin vrijwel niets gebeurt.’ Dieuwertje Mertens, Het Parool

In Zo hoog de zon stond zijn we getuige van een haast rituele dans van twee gehavende meisjes rondom de leegte. Het decor: een van hightech vergeven luxehuis tijdens een hittegolf. Simone Atangana Bekono overtuigt met haar tweede, korte roman.’ Dirk Leyman, De Morgen

‘Net als in haar debuutroman maakt Simone Atangana Bekono in ‘Zo hoog de zon stond’ scherp inzichtelijk op hoeveel manieren vrouwen wreed kunnen zijn tegen elkaar.’ Femke Essink, Trouw / HUMO ★★★½☆

‘Tussen haarscherpe beschrijvingen van een villawijk stroomt subtiel de ongelijkheid door. Zo hoog de zon stond is fantastisch en verschrikkelijk tegelijk.’ Maria Vlaar, De Standaard der Letteren